Közérdekű bejelentések, panaszok és belső visszaélések bejelentésének eljárásrendje
A Békés Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ( a továbbiakban: Békés VMKI) a közérdekű bejelentéseket, panaszokat, valamint a jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményekkel vagy mulasztásokkal, illetve egyéb visszaélésekkel kapcsolatos beadványokat a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) alapján intézi.
TÁJÉKOZTATÓ A BÉKÉS VÁRMEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG FELADAT ÉS HATÁSKÖRÉBE TARTOZÓ KÖZÉRDEKŰ BEJELENTÉSEK, PANASZOK INTÉZÉSÉRŐL
1. Mi szabályozza a közérdekű bejelentések, panaszok intézésének eljárását?
A Békés Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (a továbbiakban: Békés VMKI) az állampolgárok közérdekű bejelentéseit, illetve panaszait a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) alapján intézi.
2. Mi a közérdekű bejelentés? Mi a panasz?
A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat. (Panasz tv. 1. § (3) bekezdés).
A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más - így különösen bírósági, közigazgatási - eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat. (Panasz tv. 1. § (2) bekezdés)
3. Ki nyújthat be közérdekű bejelentést, panaszt?
Bejelentéssel bárki fordulhat a panasszal vagy a közérdekű bejelentéssel összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez.
Eljárásra jogosult szerv: amely jogszabály alapján illetékességgel és hatáskörrel rendelkezik a közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálására.
Ha a kivizsgálás a Békés VMKI hatáskörébe tartozik, arról a közérdekű bejelentőt, panaszost írásban tájékoztatjuk. Ebben az esetben a Békés VMKI felelős a közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálásáért, a közérdekű bejelentővel, panaszossal való kapcsolattartásért.
A Békés VMKI feladat és hatásköréről további információt IDE KATTINTVA talál.
4. Mikor nyújthatom be közérdekű bejelentésemet, panaszomat a katasztrófavédelemhez?
Abban az esetben, ha jogszabály az adott tárgyköri kérdés kivizsgálását a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet hatáskörébe, vagy feladatkörébe utalta.
Ha nincs hatáskörünk a közérdekű bejelentés vagy panasz kivizsgálására, akkor a közérdekű bejelentést, panaszt áttesszük – a bejelentő, panaszos írásbeli hozzájárulása esetén - az eljárásra jogosult szervhez, amelyről a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk.
Az áttett ügyek esetében a kivizsgálás, valamint a közérdekű bejelentő, panaszos tájékoztatását az áttétel címzettje végzi.
5. Hogyan nyújthatom be közérdekű bejelentésemet, panaszomat?
Közérdekű bejelentését, panaszát az ITT található elérhetőségeken nyújthatja be.
A szóban (telefon, személyes megjelenés) előadott közérdekű bejelentésről, panaszról ADATLAPOT veszünk fel.
Közérdekű bejelentés esetén az ADATLAP-ról – a megtett intézkedések és minősített adat kivételével – másodpéldányt készítünk, amely személyesen, ügyfélfogadási időben vehető át.
Írásban benyújtott közérdekű bejelentés, panasz esetén, kérjük, hogy adja meg
- nevét,
- elérhetőségét (azonosíthatóság),
- a vélt szabálytalanság rövid leírását,
- a szabálytalanság helyét, címét, idejét.
Az azonosíthatatlan személy által tett közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálását a Békés VMKI mellőzheti.
6. Ha nem a katasztrófavédelem jogosult eljárni az ügyemben, mi történik a közérdekű bejelentésemmel, panaszommal?
Abban az esetben, ha nem a Békés VMKI az eljárásra jogosult szerv (nincs hatásköre a vizsgálatra), a panaszt vagy a közérdekű bejelentést 8 napon belül áttesszük az eljárásra jogosult szervhez vagy a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk az eljárásra jogosult szervekről, elérhetőségükről. Az áttételről a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk.
Ha a Panasz tv. alapján a személyes adatok továbbításához hozzájárulás szükséges, azt megteheti a HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT kitöltésével és a orxrf.htlsryfmbytnyng@xngirq.tbi.uh címre való megküldésével.
7. Meddig nyújthatom be a panaszomat?
A panaszában előadott sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónapon belül nyújthatja be panaszát. Ha a hat hónap már letelt, panasza kivizsgálása mellőzhető. A Békés VMKI elutasítja panasza érdemi kivizsgálását, ha a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított egy év eltelt.
8. Lehetséges, hogy mellőzik a közérdekű bejelentésem, panaszom kivizsgálását?
A Békés VMKI mellőzheti a kivizsgálást:
- a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés esetében.
- ha a panaszában előadott sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap már eltelt.
- ha azonosíthatatlan személy tette a közérdekű bejelentést, panaszt.
A Békés VMKI mellőzi a kivizsgálást:
- ha a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított egy év eltelt.
9. Ki vizsgálja ki a közérdekű bejelentésemet, panaszomat?
A Békés VMKI Hivatala végzi a közérdekű bejelentések, panaszok fogadását, a kapcsolódó ügyintézés koordinációját, a beadványozóval való kapcsolattartást. A beadványok kivizsgálását az illetékes szerv, szakmai szervezeti elem végzi.
10. Mennyi idő alatt vizsgálják ki? Lehet határidőt hosszabbítani?
A Békés VMKI hatáskörébe tartozó közérdekű bejelentést, panaszt 30 nap alatt kell kivizsgálni. A kivizsgálási határidő meghosszabbítható, erről a közérdekű bejelentőt, panaszost – az elintézés várható időpontjának és az eljárás meghosszabbodásának indokaival együtt – tájékoztatjuk.
11. Kapok tájékoztatást a kivizsgálás eredményéről?
A vizsgálat befejezésekor, a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről, az indokok megjelölésével írásban tájékoztatjuk a közérdekű bejelentőt, a panaszost.
Nem foglaljuk írásba a tájékoztatást, amennyiben a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt szóban, telefonon tájékoztattuk, aki a tájékoztatást tudomásul vette.
12. Ha magasabb szintre írok, akkor hamarabb kivizsgálják a bejelentésemet?
A közérdekű bejelentést, panaszt minden esetben az eljárásra jogosult szervnek küldjük meg kivizsgálásra. Eljárásra jogosult szerv, az a szerv, amelynek illetékességi területén tapasztalták a szabálytalanságot és jogszabály a kivizsgálásra hatáskörrel ruházta fel.
13. Mi történik, ha a kivizsgálás megállapította, hogy megalapozott a közérdekű bejelentésem, panaszom?
Ha a közérdekű bejelentés, a panasz alaposnak bizonyult (megalapozott) gondoskodunk:
- a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről,
- a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,
- az okozott sérelem orvoslásáról és
- indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.
14. Hová lehet fellebbezni, ha nem értek egyet a kivizsgálás eredményével?
A Panasz tv. alapján folytatott eljárásban nincs lehetőség fellebbezésre.
A Békés VMKI felügyeleti szerve: Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF)
Az ügyfélszolgálati feladatokat a BM OKF Ügyfélszolgálati Irodája látja el.
BM OKF Ügyfélszolgálat elérhetőségei:
Telefonszám: (+36)-1/469-4347, (+36)-20/820-0089
E-mail cím: bxs.htlsryfmbytnyng@xngnfmgebsnirqryrz.tbi.uh
Postai cím: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság 1903 Budapest, Pf.: 314
Személyes ügyfélfogadás helye: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43., kedden: 8.00 -12.00 óra között a 446. irodában
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
levélcím: Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
1387 Budapest Pf. 40.
telefon: (06-1-) 475-7100
fax: (06-1-) 269-1615
Helye: Budapest V. ker. Nádor utca 22.
15. Érhet-e hátrány a közérdekű bejelentésem, panaszom miatt?
- A közérdekű bejelentőt, illetve panaszost – a 3. pontban foglaltak kivételével – nem érheti hátrány a közérdekű bejelentés, illetve panasz megtétele miatt.
- A közérdekű bejelentő vagy a panaszos személyes adatai a 3-4. pontokban felsoroltakon kívül, egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra.
- A közérdekű bejelentést, illetve panaszt tevő személyes adatai csak a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő egyértelműen hozzájárult.
- Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen járt el, és ezzel bűncselekményt vagy szabálysértést követett el, másnak kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, adatai az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadhatóak. A bejelentő adatait egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozzuk nyilvánosságra.
Kapcsolódó dokumentumok:
TÁJÉKOZTATÓ A BÉKÉS VÁRMEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG BELSŐ VISSZAÉLÉS-BEJELENTÉSI RENDSZER MŰKÖDTETÉSÉRŐL
1. Mi szabályozza a belső visszaélés-bejelentő rendszert?
A Békés Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (a továbbiakban: Békés VMKI) a visszaélés-bejelentéseket a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (Panasz tv.) alapján kezeli.
2. Mit lehet bejelenteni a belső visszaélés-bejelentési rendszerben?
A belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, vagy egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
3. A Panasz tv. alkalmazásában:
foglalkoztatásra irányuló jogviszony: minden olyan jogviszony, amelyben a foglalkoztatott a foglalkoztató részére és annak irányítása alatt ellenérték fejében tevékenységet végez.
foglalkoztató: aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat. A továbbiakban: Békés VMKI.
foglalkoztatott: az a természetes személy, aki a foglalkoztató számára és annak irányítása alatt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében, ellenérték fejében tevékenységet végez.
4. Ki nyújthat be bejelentést a belső visszaélés-bejelentési rendszerbe?
- a foglalkoztató által foglalkoztatott,
- az a foglalkoztatott, akinek a foglalkoztatóval fennálló foglalkoztatásra irányuló jogviszonya megszűnt,
- a foglalkoztató foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött,
- az egyéni vállalkozó, az egyéni cég, ha a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolatban áll,
- a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárást megkezdett, szerződéses kapcsolatban álló vagy szerződéses kapcsolatban állt vállalkozó, alvállalkozó, beszállító, illetve megbízott felügyelete és irányítása alatt álló személy,
- a foglalkoztatónál tevékenységet végző gyakornok és önkéntes,
- a foglalkoztatóval jogviszonyt vagy szerződéses kapcsolatot létesíteni kívánó olyan személy, aki esetében e jogviszony vagy szerződéses kapcsolat létesítésére vonatkozó eljárás megkezdődött, és
- az a személy, akinek a jogviszonya vagy szerződéses kapcsolata a foglalkoztatóval megszűnt.
5. Hogyan nyújthatom be a visszaélés-bejelentést?
A bejelentő a bejelentést megteheti szóban vagy írásban.
Szóbeli bejelentést személyesen lehet tenni ITT.
A bejelentőt tájékoztatjuk a visszaélés-bejelentési rendszerről, az eljárásrendről, a rosszhiszemű bejelentés következményeiről, személyes adatai védelméről.
A szóban (személyes megjelenés) előadott visszaélés-bejelentést írásba foglaljuk, annak ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására lehetőséget adva a bejelentő számára másodpéldányban átadjuk.
Írásbeli bejelentését az ITT látható elérhetőségen tehet.
Írásban tett bejelentés esetén az eredményes vizsgálat érdekében kérjük az alábbi adatok megadását:
- a nevét,
- a munkakörét (volt munkakörét vagy pályázott munkakörét),
- a szerződéses jogviszonyával kapcsolatos minden olyan információt, amely alapján a szerződéses jogviszony igazolható (szerződéses felek esetén),
- az elérhetőség (e-mail cím, telefonszám),
- a visszaélés vagy mulasztás minél részletesebb, pontosabb leírását.
6. Hogyan vizsgálják ki a bejelentésemet?
A Békés VMKI a belső visszaélés-bejelentési rendszerben tett írásbeli bejelentés kézhezvételétől számított 7 napon belül a bejelentés megtételéről értesítést küld a bejelentő számára.
A bejelentésben foglaltakat a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül, de legfeljebb a bejelentés beérkezésétől számított harminc napon belül kivizsgálja. A határidő különösen indokolt esetben legfeljebb 3 hónapra - a bejelentő egyidejű tájékoztatása mellett - meghosszabbítható.
A bejelentés kivizsgálása során a Békés VMKI kapcsolatot tart a bejelentővel, ennek keretében a bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívhatja fel a bejelentőt.
A Békés VMKI a bejelentés kivizsgálásáról vagy annak mellőzéséről, a mellőzés indokáról, a bejelentés kivizsgálásának eredményéről, a megtett intézkedésről a bejelentőt írásban tájékoztatja.
7. Lehetséges, hogy mellőzik a bejelentés kivizsgálását?
A Békés VMKI mellőzheti a bejelentés kivizsgálását, ha:
- a bejelentést azonosíthatatlan bejelentő tette meg,
- a bejelentést nem az erre jogosult személy tette meg,
- a bejelentés ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú bejelentés, illetve
- a közérdek vagy a nyomós magánérdek sérelme a bejelentésben érintett természetes személy, illetve jogi személy (a továbbiakban együtt: bejelentésben érintett személy) jogainak a bejelentés kivizsgálásából eredő korlátozásával nem állna arányban.
8. Kapok tájékoztatást a kivizsgálás eredményéről?
A vizsgálat befejezésekor, bejelentés kivizsgálásának eredményéről, a megtett vagy tervezett intézkedésről vagy a kivizsgálás mellőzéséről, a mellőzés indokának megjelölésével írásban tájékoztatjuk a bejelentőt. Nem foglaljuk írásba a tájékoztatást, amennyiben a bejelentés elintézéséről a bejelentőt szóban, telefonon tájékoztattuk, aki a tájékoztatást tudomásul vette.
9. Mi történik, ha a kivizsgálás megállapította, hogy megalapozott a bejelentésem?
Ha a bejelentés alaposnak bizonyult (megalapozott), gondoskodunk:
- a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről,
- a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,
- az okozott sérelem, visszaélés orvoslásáról,
- indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről,
- ha büntetőeljárás kezdeményezése indokolt, a feljelentés megtételéről-
10. Hová lehet fellebbezni, ha nem értek egyet a kivizsgálás eredményével?
A Panasz tv. alapján folytatott eljárásban nincs lehetőség fellebbezésre.
A Békés VMKI felügyeleti szerve: Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF)
Az ügyfélszolgálati feladatokat a BM OKF Ügyfélszolgálati Irodája látja el.
BM OKF Ügyfélszolgálat elérhetőségei:
Telefonszám: (+36)-1/469-4347, (+36)-20/820-0089
E-mail cím: bxs.htlsryfmbytnyng@xngnfmgebsnirqryrz.tbi.uh
Postai cím: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság 1903 Budapest, Pf.: 314
Személyes ügyfélfogadás helye: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43., kedden: 8.00 -12.00 óra között a 446. irodában
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
levélcím: Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
1387 Budapest Pf. 40.
telefon: (06-1-) 475-7100
fax: (06-1-) 269-1615
Helye: Budapest V. ker. Nádor utca 22.
11. Érhet-e hátrány a bejelentésem miatt?
Senkit sem érhet hátrány a bejelentése miatt. A bejelentő adatait bizalmasan kezeljük, egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozzuk nyilvánosságra. Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen járt el, és ezzel bűncselekményt vagy szabálysértést követett el, másnak kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, adatai az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadhatóak.
Kapcsolódó dokumentumok: